Visar inlägg med etikett Tandställning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tandställning. Visa alla inlägg

torsdag 9 oktober 2014

Det närmar sig

Igår var jag iväg till Falun igen, den här gången till käkkirurgen. Fick träffa min kirurg (som verkar hur bra som helst), tog blodprov, blev röntgad, undersökt och fick träffa narkosläkaren. Kände verkligen att det blev lite för mycket information så jag kommer typ ihåg hälften haha men ska försöka summera det lite. 

Båda mina käkar kommer flyttas eftersom det sällan blir bra när man bara flyttar en käke. Överbettet ligger just nu på 12 mm. Operationen kommer ta ca 4-6 timmar och jag kommer spendera ca tre dagar på sjukhuset efteråt. Dom första två veckorna efter är man tydligen inte så kaxig haha, efter tre veckor börjar svullnaden gå ner. Så det blir ingen skola för mig i december då jag kommer se ut som en badboll i ansiktet. Men det blir skönt tror jag, kommer få ett aslångt jullov. Jag kommer inte att få tugga överhuvudtaget på sex veckor så det var mindre kul men å andra sidan vill man troligen inte tugga ändå haha. 

Jag hoppas verkligen att det kommer bli fint, men det tror jag nog. Jag har såna komplex för min profil just nu, tänker på det hela tiden verkligen så det är jättejobbigt. Inte så att jag känner mig asful men jag tycker att det är drygt till exempel när jag vet att folk ser mig från sidan osv. Nu är det 55 dagar kvar! Börjar bli sjukt nervös haha..



lördag 23 augusti 2014

Skräp



Alltså denna sommaren har varit en sån besvikelse vädermässigt.. Hela juni var snorkallt och regnigt, juli var amazing med superväder och nu i augusti är vi tillbaka på ruta ett. Känns som oktober redan. :(  
Igår var jag hos tandläkaren igen (vilken överraskning va?) och det gick superfort, men fick med gummisnoddar hem. Dom ska jag spänna fast mellan över och underkäken för att de ska hjälpa till att flytta tänderna så det gjorde jag igår kväll men jag inser nu att jag inte ens kommer kunna äta gröt på grund av smärtan. Folk tycker att man är mesig och tror att det inte gör så himla ont med tandställning men det är ett rent helvete. Värk i käkar, skavsår i munnen och huvudvärk, på mig kommer det i perioder så det är iallafall inte konstant. 

Varje gång jag kommer från tandläkaren skyndar jag mig att äta något extra gott eftersom jag vet att jag inte kan äta ordentligt sen, efter det shoppar jag alltid. Lite mindre bra för min plånbok men det gör det mycket lättare att stå ut. Igår blev det en grillad macka med pesto och mozzarella,  såå gott😍 och sedan fick två tröjor och en mysig halsduk följa med hem. 

Usch vad alla mina inlägg blir  osammanhängande haha men jag vaknade precis av smärtan. Hoppas ni hänger med iallafall, det blir ju lätt osammanhängande när man skriver typ ett inlägg i månaden. 

måndag 21 juli 2014

Längtar..


Nu är det exakt 134 dagar kvar och nervositeten börjar komma krypande. 

Sist jag var hos tandläkaren lossnade ett av fästena längst bak efter två timmar och jag tyckte att det var ren lättnad om jag ska vara ärlig. De fästena längst bak gör att jag har skavsår precis hela tiden. Förut har ju kinden blivit härdad men sedan var jag tvungen att ta bort dem när jag opererades och nu härdas inte kinden något mer. Jag har alltså ett hål på höger insida av kinden :( vax hjälper inte heller eftersom det är så pass vasst, men jag har börjat klippa sönder ekologiska bomullspads till små små bitar som jag kilar fast. Dom sitter länge och skyddar bra. Är det någon mer som har råkat ut för detta? Jag funderar allvarligt på att ta bort de fästena, jag vet att det blir finare och går snabbare om dom sitter där men det gör så jäkla ont...

måndag 10 februari 2014

Tandutdragning

Idag var jag ju på käkkirurgiska kliniken i Falun för att operera bort visdomständerna i underkäken. Anledningen till det är att de hamnar i vägen när de ska flytta käkarna sen. De tog dock bara bort en visdomstand och tur var väl det, annars hade jag nog dött av smärta vid detta laget. Den andra ska ut om ca en månad.
Det slutade iallafall med att de tog tand 4 på varje sida i underkäken också, när jag ändå var där liksom.

Före ett sånt här ingrepp ska man vara fastande så jag fick inte dricka eller äta efter midnatt eftersom jag hade tid bokad 09:15. 
Först anmälde jag mig i receptionen som vanligt, och jag var så galet nervös, det enda jag kunde tänka på var hur ont jag trodde att det skulle göra. (Jag vet att det inte är någon stor grej men jag är så himla rädd för sprutor och blod och sånt.)
När jag kom in i operationssalen fick jag ha en fin mössa på mig så att inte håret skulle vara i vägen. Sedan satte de en kanyl i mitt armveck, det är genom den de ger en lugnande. Man behöver inte ta det men jag kände att det var bäst. Själva ingreppet  minns jag i stort sett ingenting av förutom att jag tyckte att tiden gick jättefort. Jag märkte lite surrande och så men det gjorde absolut inget ont. Det jag vet är att de sydde igen hålet. Jag blev ganska lullig, det var typ som man känner sig efter några cider. Det var iallafall en skön känsla.

Efter ingreppet fick jag lägga mig i en sjukhussäng och så rullade dem iväg mig, vilket jag tyckte var jättekul men det berodde nog på allt smärtstillande. Sedan kom min kirurg och frågade om jag ville dra ut de andra tänderna också när vi ändå var igång, så då gjorde vi det. 
De la bommullskompresser där de vanliga tänderna har suttit och jag hade inte direkt ont förrän de hade gått kanske 3 timmar. 

Nu har jag helt sjukt ont, mest i hela högra delen av käken och huvudvärk. Det går typ knappt att svälja. Det värsta var när jag tog bort kompresserna när jag tänkte äta. Eftersom de hade legat mot hålen så gjorde det så ont att jag började gråta men det gick iallafall över ganska fort. 

Det var en ganska ingående beskrivning av en tandutdragning men förhoppningsvis är det kanske någon som har nytta av den här informationen. 



Är lite svullen i ansiktet men hålen syns iallafall inte när jag ler. 


Såhär ser jag ut :( stackars mig :(








onsdag 22 januari 2014

Varför jag ska operera mig 1

Som ni ser så är min profil långt ifrån hur den borde se ut, dock var det väldigt mycket värre innan jag fick tandställning så det har blivit stor skillnad! Jag är ganska nöjd redan, tyvärr har jag inga bilder sedan före jag gick tandställning.. 

Jag har alltid skämts otroligt mycket för min profil och hur jag ser ut i proportionerna. Att gå ut med alla dessa bilder som finns, och kommer dyka upp i den här bloggen har krävt ungefär allt mod jag har haha. Men jag har äntligen insett att det finns många som ser ut som mig och att det inte är något att skämmas för, ett käkfel är något som man inte kan rå för. Jag är fortfarande väldigt missnöjd med min profil och längtar verkligen efter operationen, men det är lika bra att vara öppen med allt. Det känns inte bättre av att man skäms över sig själv och försöker dölja sina "brister", jag lovar.




13 månader med tandställning nu! "Bara"  1 1/2 år kvar 

måndag 20 januari 2014

Förstört tandställningen igen..

Blir så trött på mig själ, jag vet ju att man ska vara försiktig med tandställningen men självklart struntar jag i det. Bet av en bit blockchoklad och på något vis drog jag lös bandet på näst sista tanden i underkäken så nu sitter det typ två mm högre upp än det borde.. suck.

Jaja, ringde folktandvården idag iallafall och bokade en ny tid för tandutdragningen, fick tid den 20 februari. Så nu måste jag ringa kliniken i Falun och kolla med dem om det är okej, de ville ju att de tänderna skulle vara borta när jag ska dit 10 februari för att dra ut visdomständerna. Usch vad läskigt, dra ut vanliga tänder är väl okej, visst det gör väl ont men man står ut iallafall. Men jag har hört att det är fruktansvärt att dra ut visdomständerna.. Dom har ju inte ens dykt upp på mig än..