Visar inlägg med etikett tandläkare. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tandläkare. Visa alla inlägg

torsdag 9 oktober 2014

Det närmar sig

Igår var jag iväg till Falun igen, den här gången till käkkirurgen. Fick träffa min kirurg (som verkar hur bra som helst), tog blodprov, blev röntgad, undersökt och fick träffa narkosläkaren. Kände verkligen att det blev lite för mycket information så jag kommer typ ihåg hälften haha men ska försöka summera det lite. 

Båda mina käkar kommer flyttas eftersom det sällan blir bra när man bara flyttar en käke. Överbettet ligger just nu på 12 mm. Operationen kommer ta ca 4-6 timmar och jag kommer spendera ca tre dagar på sjukhuset efteråt. Dom första två veckorna efter är man tydligen inte så kaxig haha, efter tre veckor börjar svullnaden gå ner. Så det blir ingen skola för mig i december då jag kommer se ut som en badboll i ansiktet. Men det blir skönt tror jag, kommer få ett aslångt jullov. Jag kommer inte att få tugga överhuvudtaget på sex veckor så det var mindre kul men å andra sidan vill man troligen inte tugga ändå haha. 

Jag hoppas verkligen att det kommer bli fint, men det tror jag nog. Jag har såna komplex för min profil just nu, tänker på det hela tiden verkligen så det är jättejobbigt. Inte så att jag känner mig asful men jag tycker att det är drygt till exempel när jag vet att folk ser mig från sidan osv. Nu är det 55 dagar kvar! Börjar bli sjukt nervös haha..



måndag 21 juli 2014

Längtar..


Nu är det exakt 134 dagar kvar och nervositeten börjar komma krypande. 

Sist jag var hos tandläkaren lossnade ett av fästena längst bak efter två timmar och jag tyckte att det var ren lättnad om jag ska vara ärlig. De fästena längst bak gör att jag har skavsår precis hela tiden. Förut har ju kinden blivit härdad men sedan var jag tvungen att ta bort dem när jag opererades och nu härdas inte kinden något mer. Jag har alltså ett hål på höger insida av kinden :( vax hjälper inte heller eftersom det är så pass vasst, men jag har börjat klippa sönder ekologiska bomullspads till små små bitar som jag kilar fast. Dom sitter länge och skyddar bra. Är det någon mer som har råkat ut för detta? Jag funderar allvarligt på att ta bort de fästena, jag vet att det blir finare och går snabbare om dom sitter där men det gör så jäkla ont...

måndag 10 februari 2014

JAAAA!

Nu har jag gått och längtat efter att få käkoperationen överstökad ända sedan jag bestämde mig för att göra den, vilket var i november. Jag blev tillsagd att jag skulle få välja ungefär när jag skulle göra den och jag sa "helst före studenten". Jag vill liksom inte ligga hemma med en trasig mun mitt i sommaren när alla andra är ute och reser/festar/njuter. Och verkligen inte som nybliven student heller.

Därför blev jag lite besviken idag när min kirurg frågade om det var okej att göra den sommaren 2015 men jag kände bara att nej tack då kan vi ju strunta i det. Så jag frågade väl lite artigt om man kunde ta det tidigare och vet ni vad? DET GICK!

Okej man ska inte ta ut glädjen i förskott men jag blev så jäkla lycklig, och det värsta som kan hända är att man varit glad i onödan så. Det hänger bara på att min tandläkare säger ja till det men kirurgen sa att det inte borde vara några problem.

Isåfall blir operationen vecka 49 i år, alltså i början på december 2014. Det hade verkligen passat kanonbra för mig, jag kommer bara missa tre veckor i skolan före jul och är tillbaka i januari.
Visst jag kommer bara kunna äta soppa under jullovet men jag gillar ändå inte julmat särskilt mycket så det passar bara bra! ;)

Tandutdragning

Idag var jag ju på käkkirurgiska kliniken i Falun för att operera bort visdomständerna i underkäken. Anledningen till det är att de hamnar i vägen när de ska flytta käkarna sen. De tog dock bara bort en visdomstand och tur var väl det, annars hade jag nog dött av smärta vid detta laget. Den andra ska ut om ca en månad.
Det slutade iallafall med att de tog tand 4 på varje sida i underkäken också, när jag ändå var där liksom.

Före ett sånt här ingrepp ska man vara fastande så jag fick inte dricka eller äta efter midnatt eftersom jag hade tid bokad 09:15. 
Först anmälde jag mig i receptionen som vanligt, och jag var så galet nervös, det enda jag kunde tänka på var hur ont jag trodde att det skulle göra. (Jag vet att det inte är någon stor grej men jag är så himla rädd för sprutor och blod och sånt.)
När jag kom in i operationssalen fick jag ha en fin mössa på mig så att inte håret skulle vara i vägen. Sedan satte de en kanyl i mitt armveck, det är genom den de ger en lugnande. Man behöver inte ta det men jag kände att det var bäst. Själva ingreppet  minns jag i stort sett ingenting av förutom att jag tyckte att tiden gick jättefort. Jag märkte lite surrande och så men det gjorde absolut inget ont. Det jag vet är att de sydde igen hålet. Jag blev ganska lullig, det var typ som man känner sig efter några cider. Det var iallafall en skön känsla.

Efter ingreppet fick jag lägga mig i en sjukhussäng och så rullade dem iväg mig, vilket jag tyckte var jättekul men det berodde nog på allt smärtstillande. Sedan kom min kirurg och frågade om jag ville dra ut de andra tänderna också när vi ändå var igång, så då gjorde vi det. 
De la bommullskompresser där de vanliga tänderna har suttit och jag hade inte direkt ont förrän de hade gått kanske 3 timmar. 

Nu har jag helt sjukt ont, mest i hela högra delen av käken och huvudvärk. Det går typ knappt att svälja. Det värsta var när jag tog bort kompresserna när jag tänkte äta. Eftersom de hade legat mot hålen så gjorde det så ont att jag började gråta men det gick iallafall över ganska fort. 

Det var en ganska ingående beskrivning av en tandutdragning men förhoppningsvis är det kanske någon som har nytta av den här informationen. 



Är lite svullen i ansiktet men hålen syns iallafall inte när jag ler. 


Såhär ser jag ut :( stackars mig :(








Post op

Sitter nu i bilen på väg hem från Falun. Idag opererade de bort en visdomstand och två vanliga i underkäken (nummer 4). 
Mår inte så bra nu så gör ett mer ingående inlägg senare. Puss