Visar inlägg med etikett tänder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tänder. Visa alla inlägg

lördag 23 augusti 2014

Skräp



Alltså denna sommaren har varit en sån besvikelse vädermässigt.. Hela juni var snorkallt och regnigt, juli var amazing med superväder och nu i augusti är vi tillbaka på ruta ett. Känns som oktober redan. :(  
Igår var jag hos tandläkaren igen (vilken överraskning va?) och det gick superfort, men fick med gummisnoddar hem. Dom ska jag spänna fast mellan över och underkäken för att de ska hjälpa till att flytta tänderna så det gjorde jag igår kväll men jag inser nu att jag inte ens kommer kunna äta gröt på grund av smärtan. Folk tycker att man är mesig och tror att det inte gör så himla ont med tandställning men det är ett rent helvete. Värk i käkar, skavsår i munnen och huvudvärk, på mig kommer det i perioder så det är iallafall inte konstant. 

Varje gång jag kommer från tandläkaren skyndar jag mig att äta något extra gott eftersom jag vet att jag inte kan äta ordentligt sen, efter det shoppar jag alltid. Lite mindre bra för min plånbok men det gör det mycket lättare att stå ut. Igår blev det en grillad macka med pesto och mozzarella,  såå gott😍 och sedan fick två tröjor och en mysig halsduk följa med hem. 

Usch vad alla mina inlägg blir  osammanhängande haha men jag vaknade precis av smärtan. Hoppas ni hänger med iallafall, det blir ju lätt osammanhängande när man skriver typ ett inlägg i månaden. 

måndag 10 februari 2014

Tandutdragning

Idag var jag ju på käkkirurgiska kliniken i Falun för att operera bort visdomständerna i underkäken. Anledningen till det är att de hamnar i vägen när de ska flytta käkarna sen. De tog dock bara bort en visdomstand och tur var väl det, annars hade jag nog dött av smärta vid detta laget. Den andra ska ut om ca en månad.
Det slutade iallafall med att de tog tand 4 på varje sida i underkäken också, när jag ändå var där liksom.

Före ett sånt här ingrepp ska man vara fastande så jag fick inte dricka eller äta efter midnatt eftersom jag hade tid bokad 09:15. 
Först anmälde jag mig i receptionen som vanligt, och jag var så galet nervös, det enda jag kunde tänka på var hur ont jag trodde att det skulle göra. (Jag vet att det inte är någon stor grej men jag är så himla rädd för sprutor och blod och sånt.)
När jag kom in i operationssalen fick jag ha en fin mössa på mig så att inte håret skulle vara i vägen. Sedan satte de en kanyl i mitt armveck, det är genom den de ger en lugnande. Man behöver inte ta det men jag kände att det var bäst. Själva ingreppet  minns jag i stort sett ingenting av förutom att jag tyckte att tiden gick jättefort. Jag märkte lite surrande och så men det gjorde absolut inget ont. Det jag vet är att de sydde igen hålet. Jag blev ganska lullig, det var typ som man känner sig efter några cider. Det var iallafall en skön känsla.

Efter ingreppet fick jag lägga mig i en sjukhussäng och så rullade dem iväg mig, vilket jag tyckte var jättekul men det berodde nog på allt smärtstillande. Sedan kom min kirurg och frågade om jag ville dra ut de andra tänderna också när vi ändå var igång, så då gjorde vi det. 
De la bommullskompresser där de vanliga tänderna har suttit och jag hade inte direkt ont förrän de hade gått kanske 3 timmar. 

Nu har jag helt sjukt ont, mest i hela högra delen av käken och huvudvärk. Det går typ knappt att svälja. Det värsta var när jag tog bort kompresserna när jag tänkte äta. Eftersom de hade legat mot hålen så gjorde det så ont att jag började gråta men det gick iallafall över ganska fort. 

Det var en ganska ingående beskrivning av en tandutdragning men förhoppningsvis är det kanske någon som har nytta av den här informationen. 



Är lite svullen i ansiktet men hålen syns iallafall inte när jag ler. 


Såhär ser jag ut :( stackars mig :(








Post op

Sitter nu i bilen på väg hem från Falun. Idag opererade de bort en visdomstand och två vanliga i underkäken (nummer 4). 
Mår inte så bra nu så gör ett mer ingående inlägg senare. Puss